Heli Holland

Amsterdam

JAAR2019-2022

TYPEHelikopter hangaar en facilitair gebouw

OPDRACHTGEVERAmsterdam Heliport BV

OPDRACHTIn samenwerking met EB Advies

De helikopter van het mobiel medisch team van het Amsterdam UMC heeft sinds jaar en dag zijn standplaats op het dak van het ziekenhuis. Mede door ontwikkelingen aan de zuid-as is de vraag ontstaan om te herhuisvesten. Een nieuw gebouw levert organisatorische kansen op, maar vraagt veel van het inbeeldingsvermogen van de gebruikers. Ingesleten gewoontes en het gemak van de nabijheid van de voorzieningen van het ziekenhuis komen in een ander perspectief te staan wanneer verhuisd wordt naar het Westerlijk Havengebied ten noorden van Amsterdam. De nieuwe locatie is niet geheel onbekend, aangezien hier regelmatig wordt getankt en onderhoud aan de helikopter wordt gepleegd. Maar om de locatie de nieuwe thuisbasis te noemen is de uitdaging om een nieuw gebouw te ontwerpen die vanzelfsprekend aanvoelt.

“Hoe ontwerp je een logistiek knooppunt waar mensen 24 uur per dag aanwezig zullen zijn?

Hoe ontwerp je een logistiek knooppunt waar mensen vierentwintig uur per dag aanwezig zullen zijn? Een intensieve zoektocht met de gebruikers leidde tot een plattegrond waarbij het facilitaire gebouw de hangaar letterlijk “omarmt”. Goede zichtlijnen en korte looplijnen waren essentieel bij de organisatie van de plattegrond. Het belang van snelheid en bereikbaarheid wordt met de centraal gelegen meldkamer bekrachtigd. Vanuit de meldkamer is er niet alleen zicht op de omgeving, maar ook naar de interne functies.

Bijzonder aan de functies in het gebouw is dat alles draait om de efficiƫntie van de hulpverlening. Hulpverleners zijn aanwezig om ieder moment van de dag (en nacht) uit te kunnen rukken. Naast actief programma waar gewerkt of onderhoud wordt gepleegd zijn er ook programma-onderdelen voor ontspanning en rust. Dit zorgde voor een duidelijke afbakening en zonering van de ruimtes, zonder de bereikbaarheid en snelheid uit het oog te verliezen. Zo vragen de rustkamers om een akoestische scheiding, terwijl op zichtafstand gesleuteld wordt aan een helikopter.

Het ontwerp is volledig uitgetekend in BIM waardoor al in een vroeg stadium afwegingen voor ontwerpkeuzes in relatie tot bouwkosten konden worden gemaakt. Door de Covid-problematiek en onrust op de Europese markt is op ieder moment in het proces gekeken naar de beste bouwsystematiek. Voor de constructieve opzet van het gebouw is gekozen om deze uit te voeren met lichtgewicht houten prefab elementen (vloeren, gevels en dak). Hierdoor zijn er veel heipalen minder geslagen dan bij een traditioneel gebouw met een staalconstructie en betonnen vloeren. Ook de dimensies van de heipalen zijn kleiner door de reductie in gewicht van de hoofdconstructie. In het interieur zullen ook gelamineerde liggers en houtstructuren de sfeer bepalen. Mede door de hoofdopzet in hout heeft het gebouw een lage MPG-score van 0,6.

BOUW

Bronnen: luchtfoto en streetview – Google Maps.com, foto helikopterview – MMT Amsterdam